/Parteneriat şcoală-sănătate pentru tratamentul ADHD

Parteneriat şcoală-sănătate pentru tratamentul ADHD

Un parteneriat între Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) şi Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog (CNSMLA) cu sprijin privat va facilita profesorilor şi educatorilor accesul la informaţii despre ADHD (Tulburarea Hiperkinetică cu Deficit de Atenţie), în scopul înţelegerii cauzelor, a manifestărilor şi a modalităţilor de tratament ale acestei tulburări.
‘Problemele legate de această tulburare sunt uneori subevaluate în cabinetele medicale şi de obicei ignorate în şcoală, de aceea copiii cu ADHD sunt de multe ori stigmatizaţi, tocmai pentru că nu există, la ora aceasta, un mod eficient de recunoaştere şi de integrare a lor’, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, dr. Ileana Botezat Antonescu, director CNSMLA.

Specialiştii afirmă că unul dintre domeniile majore afectate ale vieţii copiilor diagnosticaţi cu ADHD este performanţa şcolară. De aceea, un rol important îl are intervenţia psihoeducaţională la şcoală care, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor cadrelor didactice despre această afecţiune şi dezvoltarea unei bune colaborări cu părinţii, poate conduce la creşterea performanţelor şcolare ale copiilor.

‘Ca mecanism, parteneriatul va funcţiona sub forma unor întâlniri organizate la sediile instituţiilor locale subordonate ministerelor, în care specialişti în psihiatrie şi psihologie de la Centrele de Sănătate Mintală din fiecare judeţ vor oferi informaţii legate de ADHD cadrelor didactice şi consilierilor şcolari. Credem că înţelegerea acestei tulburări atât de frecvente este pasul cel mai important în tratarea ei cu succes, iar cheia se află la cadrele didactice şi la părinţi’, a subliniat prof. Liliana Preoteasa, director general pentru învăţământ preuniversitar în MECTS.

Din fericire, ADHD este cea mai tratabilă afecţiune din sfera psihiatriei copilului, a subliniat prof. dr. Iuliana Dobrescu, de la Spitalul de Psihiatrie ‘Al. Obregia’.

‘Problema este că tulburarea nu este recunoscută şi înţeleasă, aşa că un număr mic de diagnosticări înseamnă un procent mic de copii care prin terapie comportamentală şi tratament pot ajunge adulţi perfect normali’, a spus medicul.
În România, dintre cei aproximativ 3,3 milioane de copii şcolarizaţi, aproximativ 220.000 de copii ar putea avea ADHD şi doar 8.000 sunt diagnosticaţi. Identificarea tulburării ar trebui să înceapă de la trei ani, iar la şase ani se poate diagnostica.

”Acceptă-mă, înţelege-mă, învaţă-mă’ este deviza sub care sute de educatori, învăţători şi profesori din toată ţara vor afla de la specialiştii din domeniul psihiatriei copilului şi adolescentului cum să îi ajute pe copiii cu ADHD să se dezvolte normal”, a spus Domnica Petrovai, psiholog pentru copii.
În afară de Bucureşti, în proiect mai sunt implicate judeţele Constanţa, Galaţi, Iaşi, Mureş, Braşov ,Cluj, Timiş, Arad, Alba, Prahova, Argeş, Bacău, Dolj.