/Expozitie multimedia de reclame vechi romanesti, la Carturesti

Expozitie multimedia de reclame vechi romanesti, la Carturesti

Expoziţia multimedia “Reclame vechi româneşti 1860-1989”, care prezintă manifestări publicitare româneşti din secolele XIX şi XX – ziare, broşuri, obiecte din colecţia Florian Ciobanu, precum şi spoturi video din Arhiva Naţională de Filme, s-a deschis, vineri seară, la Ceainăria Cărtureşti.
Exponate unicat din vremea lui Cuza Vodă, campanii integrate din 1938 pentru “Fabrica de ciocolată” şi produse zaharoase “Regina Maria” sau pentru faimoasa bere “Bragadiru”, reclame la săpunul “Pisica”, nectarul “Mamaia”, obiecte din perioada comunistă, ilustrând “Epoca de Aur”, dar şi scurtmetraje pentru promovarea turismului românesc (“Sighişoara”, “Dracula”) se regăsesc în cuprinsul acestei expoziţii-eveniment.
Imaginat ca un puzzle, demersul îşi propune să evidenţieze transformările, dar mai ales elementele de continuitate dintr-un domeniu economic şi cultural complex.


Colecţia Florian Ciobanu cuprinde mai multe mii de reclame, publicate în revistele româneşti de-a lungul unui veac şi jumătate, din jurul anului 1840 – începând cu “Albina românească” (1843) a lui Gheorghe Asachi şi cu “Foaie pentru minte, inimă şi literatură” (1850), trecând prin “Diarulu Buciumulu” (1863-1864), “Romanulu” (1863), “Scrânciobul” (1864), “Trompeta Carpaţilor” (1874) şi “Resboiul” (1877), “Ilustraţiunea română” (1912-1914) – până în 1990.
Colecţionarul Florian Ciobanu, care a mărturisit că nu-i este străin domeniul advertising-ului, a declarat, la vernisaj, că pasiunea pentru asemenea “vechituri” “vine de demult, din copilărie”, colecţia sa fiind construită din dragoste “pentru vechi, frumos şi istorie”.
“Consider că este onest să împărtăşesc şi tinerilor de azi din ceea ce m-a bucurat pe mine”, a spus Florian Ciobanu, care consideră că “multe dintre mesajele de comunicare din antebelic sau interbelic sunt valabile şi astăzi”.
Colecţionarul a declarat pentru AGERPRES că dacă priveşti asemenea exponate realizezi că “avem istorie, avem valori, avem conţinut”, dar şi-a exprimat regretul că, deşi unele mărci internaţionale de cosmetice sau de automobile au rezistat până în zilele noastre, o serie de branduri româneşti, precum Mociorniţa, deosebit de puternic în epoca interbelică, nu mai există pe piaţă.
Mirela Sandu, directorul Direcţiei Promovare Relaţii Publice a Institutului Cultural Român (ICR), a anunţat că expoziţia “de artă” va fi prezentată, din toamnă, şi în spaţiile expoziţionale de la sediul ICR.
Expoziţia, organizată de ICR şi Cărtureşti, în cadrul proiectului “Street Delivery”, va putea fi vizitată până pe 30 iunie.
Cea de-a şasea ediţie a “Street Delivery”, un eveniment urban de arhitectură şi artă, se desfăşoară în perioada 10 – 12 iunie, la Bucureşti, la manifestare fiind înscrise peste 300 de proiecte în vederea creării pietonalei Verona. Cu acest prilej, strada Arthur Verona va deveni insulă autonomă în centrul oraşului, proiect pilot pentru cum poate arăta un oraş care îşi respectă pietonii, în cadrul “Street Delivery” urmând a se regăsi diverse arte, arhitectură, urbanism, ecologie, film, mâncare sănătoasă, muzică, sport, jocuri pentru copii, ateliere şi un târg.
“Street Delivery” este un eveniment propus şi organizat de Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN), al Primăriei Municipiului Bucureşti, al Primăriilor Sectorului 1 şi 2 şi al comunităţii de pe strada Arthur Verona.
Anul trecut, la ”Street Delivery” Bucureşti au fost prezenţi 21.000 de participanţi, organizându-se 63 de ateliere, 65 de evenimente de arhitectură şi urbanism, 65 de evenimente artistice, 25 de expozanţi la târg, 11 proiecţii de film,cinci piese de teatru şi improvizaţie, 26 de evenimente dedicate copiilor şi 26 de concerte, printre care primul concert al trupei franceze Poni Hoax în România.
Ediţia 2011 a “Street Delivery” se va desfăşura şi la Timişoara, în 11 şi 12 iunie.