/Exclusiv-Anton: Romania este o piata volatila pe care vor intra multe francize

Exclusiv-Anton: Romania este o piata volatila pe care vor intra multe francize

România este o piaţă volatilă pe care vor intra, în perioada 2011- 2012, multe francize, a precizat preşedintele Asociaţiei Române de Franciză, Constantin Anton, într-un interviu acordat în exclusivitate AGERPRES, în care prezintă evoluţiile pieţei româneşti de profil.
Agerpres: – Care a fost situaţia în 2010 în privinţa francizelor de pe piaţa românească şi, mai cu seamă, care va fi evoluţia acestui segment în perioada imediat următoare?
Constantin Anton: – Piaţa francizei din România a avut, de-a lungul timpului, o evoluţie în general ascendentă, în 2010 ea stagnând la nivelul de un miliard de euro. Din păcate, nu există, din cauza legislaţiei actuale, destulă transparenţă în ceea ce priveşte raportarea datelor economice, a taxelor cerute de francizori. În plus, aproape 90% dintre francizorii români sunt la limita dintre ‘legal’ şi ‘ilegal’ deoarece nu au, în principal, o identitate vizuală a brandului înscrisă la OSIM.


Agerpres: – Care sunt cele mai des întâlnite aspecte care duc la stagnarea acestei pieţe?
Constantin Anton: – Mentalitatea omului de afaceri român care vrea să devină francizor, este, în continuare, principalul obstacol. Toţi ar vrea să meargă pe pieţe din Europa Centrală şi de Vest, în Germania, Franţa, Italia şi neglijează Asia sau zona Balcanilor. Apoi, lăcomia şi lipsa de conectare la realitatea pieţei. Am întâlnit, recent, cazuri în care li se făceau propuneri de cumpărare a francizei în străinătate, iar ei cereau taxe de intrare ireal de mari. Lipsa culturii de afaceri este încă prezentă în acest domeniu, mulţi români neştiind să negocieze taxele de intrare. Mai mult, românii ar trebui să aibă coloană vertebrală la negocierile cu oricare om de afaceri străin. Este important ca francizatul cât şi francizorul să realizeze proiecţii financiare măcar pe o anumită zonă a pieţei ţintă, ceea ce nu se prea întâmplă la mulţi români.
Agerpres: – Ce credeţi că se va întâmpla pe piaţa de franciză din România în următorii ani?
Constantin Anton: – Evoluţia va fi una pozitivă, cu creşteri deloc de neglijat, chiar dacă nu vor fi atât de spectaculoase cum se anticipase anterior. Azerbaidjan-ul va intra pe piaţa din România cu francize în domeniul petrolier, mai exact cu benzinării şi utilaje petroliere. Bulgarii vor veni, în 2011, cu francize de fast food, turcii îşi vor extinde domeniul de bijuterii şi servicii, iar ruşii cu cele de haine, brand-uri italiene pe care le-au cumpărat deja. Oamenii de afaceri din Ungaria vor deschide francize pentru tehnologia nano de spălare, precum şi cu mâncare bio. Pe domeniul sănătăţii, în 2011, va intra în România o clinică de sănătate grecească care va oferi servicii complete de investigaţii şi control, iar din Germania ne va veni o metodă revoluţionară şi eficientă pentru cei care doresc să se lase definitiv de fumat. Tot în 2011, din Marea Britanie vor intra trei francize, una pe produse bio, alta pentru asfaltare şi o a treia pentru tehnologii fotovoltaice. Sârbii vor veni şi ei cu o franciză pe ciocolată. În domeniul construcţiilor, un grup mixt de firme româno-americane vor intra cu o nouă tehnologie de construit case, asemenătoare sistemului Amvic, dar mult mai ieftină. Astfel, o casă va putea fi gata, cu tot cu fundaţie, în 15 – 20 de zile. Nici portughezii nu ne vor ocoli, un retailer de îmbrăcăminte cu patroni români stabiliţi în Portugalia va aduce în România haine de calitate la preţuri accesibile.
Agerpres: – Urmează, deci, o perioadă în care multe firme din întreaga lume îşi vor aduce afacerea în România, în sistem de franciză. Românii unde se vor duce, în 2011?
Constantin Anton: – În prezent, suntem în negocieri avansate pentru francizele de pariuri GsBet care ne sunt cerute atât de bulgari cât şi de sârbi. Desigur, le-ar fi vrut şi turcii, dar legislaţia nu permite o astfel de activitate în Turcia. Tot în Bulgaria şi Serbia vom merge cu brokeraj de asigurări. Sperăm să ne extindem şi în Argentina unde avem deja francize pentru o societate timişoreană de broderii, pentru Fitness Academy şi pentru Eco Refill, societăţi care sunt apreciate de argentinieni. Asociaţia Română de Franciză îi sprijină şi îi consiliază pe toţi cei care vor să intre pe piaţa de franciză, indiferent în ce calitate – francizat sau francizor. Asociaţia are 61 de membri, dintre care 32 de membri din străinătate care nu sunt activi pe piaţa din România, dar care, conştienţi de valoarea informaţiei despre mediul de afaceri local, îşi plătesc cotizaţiile şi toate celelalte taxe către asociaţie.
Agerpres: – Spuneţi-ne câte ceva despre evenimentele importante dedicate segmentului de franciză din România pe care ARF le pregăteşte pentru 2011.
Constantin Anton: – În perioada 20-22 mai 2011, vom organiza Expoziţia Internaţională de Franciză şi Branding, la Bucureşti. Evenimentul reprezintă cel mai important târg B2B dar şi şansa de a vă informa direct de la sursă despre noutăţi şi tendinţe ale pieţei de franciză şi branding. Pe parcursul celor trei zile, se vor putea realiza contacte directe cu francizorii români, master francizaţi, francizori externi, finanţişti, consultanţi, oameni de afaceri, investitori şi antreprenori din România, reprezentanţi ai aparatului administrativ şi comercial al euroregiunilor din România. Piaţa, în momentul de faţă, este volatilă. Sunt foarte multe francize care se deschid, însă avem şi un număr semnificativ de afaceri care au eşuat. Fără un studiu de piaţă, fără o informare temeinică asupra mediului de afaceri în care vrei să intri, este posibil să dai faliment. Dar dacă reuşeşti, satisfacţiile sunt mari.
Agerpres: – Puteţi să îmi daţi un exemplu de succes al unui începător într-ale business-ului? Un exemplu prin care să vă argumentaţi susţinerea faţă de start-up-uri?
Constantin Anton: – Aş fi vrut să fie o surpriză pentru Expoziţia Internaţională de Franciză şi Branding. Aici vom premia un tânăr de 18 ani, din Argeş, care a pus pe roate franciza Flony, prin care se creează fotografii, jocuri şi reviste 3D.
Agerpres: Sunteţi, la 40 de ani, un expert în Drept, membru al Baroului de avocatură din Londra şi al Baroului din Washington, pasionat de publicitate, familist convins, nu vă plac autoturismele de lux, nici excesele în general. Ce dorinţe aţi cere, totuşi, ‘peştişorului de aur’ să vă îndeplinească?
Constantin Anton: – Asociaţia Română de Franciză să devină asociaţe de utilitate publică, să refac, pe domeniul francizei, spaţiul CAER prin înfiinţarea Federaţiei de Franciză din Balcani şi să avem, pentru asociaţie, un post de televiziune prin internet. Gata, sunt trei dorinţe, iar dacă peştişorul e prea ocupat, sigur pe ultimele două le voi duce singur la bun sfârşit.