/Economia sexului: Intimitatea costa astazi foarte putin

Economia sexului: Intimitatea costa astazi foarte putin

Unul dintre principalele elemente nerecunoscute legate de sex este acela că pentru intimitate se stabileşte un preţ. Într-o anumită măsură, sexul este un troc: fiecare îi oferă ceva în schimb partenerului. Ce anume – depinde de la caz la caz, explică sociologul Mark Regnerus, de la Universitatea din Texas. Specialistul pare să vadă semne ale ‘economiei sexului’ peste tot, comentează cotidianul american Washington Post.

În cartea sa, intitulată ‘Sexul înainte de căsătorie în America: cum se întâlnesc, se combină şi se gândesc la căsătorie tinerii americani’, Regnerus şi coautorul Jeremy Uecker constată că regulile relaţiilor romantice stabilite astăzi printre tinerii americani încă necăsătoriţi îi plasează în mod evident pe bărbaţi într-o situaţie mai avantajoasă şi dezavantajează femeile care aspiră la căsătorie, mai ales pe cele care doresc să-şi păstreze virginitatea până la nuntă. Astăzi, ‘sexul s-a ieftinit destul de tare’, remarcă Regnerus.

Care era ‘cursul de schimb al sexului’ în alte vremuri şi de ce s-a modificat el? Oamenii de ştiinţă au ajuns demult la concluzia că înfiinţarea de cupluri se bazează pe ‘schimbul de servicii’: chiar şi în antichitate un bărbat şi o femeie alegeau să fie împreună pentru că femeia putea să ţină gospodăria şi să nască, iar bărbatul – să vâneze şi să-şi apere soţia şi copiii. Uneori, în timpul ‘schimbului’ erau folosiţi bani sau averi sub formă de zestre sau kalîm /preţ plătit pentru mireasă la musulmani/.

Noile reguli ale sexului şi de formare a cuplurilor au apărut datorită contraceptivelor, a afirmat recent Regnerus, în cadrul unui forum al Heritage Foundation. Înainte, ‘piaţa sexului’ aproape echivala cu ‘piaţa mireselor şi mirilor’. Pentru a putea avea relaţii intime cu o femeie concretă, bărbatul trebuia să-i ofere acesteia ceva extrem de valoros: să se însoare cu ea sau măcar să-i ceară mâna şi inima.

Astăzi, însă, piaţa sexului şi cea a mirilor există separat. De obicei, atât bărbaţii, cât şi femeile vin întâi pe piaţa sexului. De regulă, pe această piaţă sunt mai mulţi bărbaţi, funcţionează legea cererii şi ofertei, iar minoritatea este mai puternică. De altfel, există şi pieţe ale sexului dominate de femei: de exemplu, în multe universităţi şi în marile oraşe. În aceste cazuri bărbaţii pot stabili – şi stabilesc – preţul lor pentru sex. Pentru bărbaţi este avantajos să facă sex des, cu parteneri diferiţi, fără obligaţii şi romantism, explică sociologul american.

Multor femei tinere acest lucru le convine, însă unele dintre ele ‘calculează greşit riscurile unei şederi prelungite pe piaţa sexului’ şi descoperă că măritişul lor se tot amână. Explicaţia este aceea că, spre deosebire de piaţa sexului, pe piaţa mirilor şi mireselor bărbaţii sunt minoritari: tocmai ei dictează regulile.

Totuşi, este în puterea femeilor să influenţeze normele vieţii sexuale, consideră Regnerus. Atunci când femeile convin să limiteze accesul bărbaţilor spre trupurile lor, acest lucru este în avantajul tuturor femeilor. Dacă femeile vor deveni mai influente în relaţiile sexuale, vom vedea mai multe căsătorii şi curtări mai asidue din partea bărbaţilor – ‘sexul se va scumpi’. La ora actuală, însă, lucrurile stau altfel, conchide sociologul american.