/Campania “O viata poate depinde de tine!“ a fost lansata

Campania “O viata poate depinde de tine!“ a fost lansata

Campania de informare şi educare publică ”O viaţă poate depinde de tine!”, privind acordarea primului-ajutor în situaţii de urgenţă şi folosirea corectă a numărului de urgenţă 112, a fost lansată joi.
Campania, lansată de Asociaţia React şi Vodafone România, îşi propune să promoveze importanţa măsurilor de prim-ajutor atât în ceea ce priveşte accesul rapid la asistenţa de specialitate, prin apelarea numărului de urgenţă 112, cât şi în ceea ce priveşte corectitudinea realizării manevrelor de prim-ajutor până la sosirea ambulanţei.


”Derulăm sub platforma ‘Parteneriat pentru viaţă’ mai multe programe destinate salvării de vieţi omeneşti. Am ales să susţinem această campanie întrucât trei din patru apeluri la numărul de urgenţă 112 sunt false urgenţe. Campania ‘O viaţă poate depinde de tine!’ vine în sprijinul comunităţii pentru a responsabiliza publicul privind folosirea corectă a numărului de urgenţă 112 şi acordarea primului-ajutor în situaţii de urgenţă”, a spus Inaki Berroeta, CO Vodafone România, cu prilejul lansării.

La rândul său, preşedintele Asociaţiei React, dr. Anca Ştefan, a evidenţiat că ”a fi capabil să acorzi primul-ajutor în mod corect, dar şi să dai şansa celui care are nevoie de ajutor să ajungă urgent la acesta, este o datorie morală a fiecăruia dintre noi”.
”Cred că puţine persoane cunosc faptul că resuscitarea făcută în primele 10 minute sporeşte enorm şansele de supravieţuire ale pacientului. ‘O viaţă poate depinde de tine!’ transmite un mesaj puternic, fiecare dintre noi are dreptul să primească ajutorul corect şi la timp atunci când se află într-o situaţie critică. De aceea încurajăm populaţia să înveţe manevrele de prim-ajutor, iar pe cei care folosesc numărul de urgenţă 112, să-l utilizeze cu responsabilitate”, a spus dr. Anca Ştefan.

Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), general-locotenent inginer Marcel Opriş, a apreciat că iniţiativa unei astfel de campanii relevă însă că este important să se înţeleagă modul cum trebuie apelat numărul de urgenţă 112.
El a arătat că peste 95% din cei care apelează numărul de urgenţă 112 ştiu cum să-l utilizeze şi la ce foloseşte, accentuând asupra necesităţii existenţei acestui număr, care este valabil în toată Europa.
Opriş a atras atenţia că rata de apeluri abuzive în acest an este de 73%, cele mai multe venind prin mijloace de comunicare neidentificate. În opinia sa, trebuie făcută educaţie pentru a evita aceste situaţii şi poate că ar trebui luate măsuri şi pentru a descuraja apelurile nedorite şi de pe cartele telefonice.
Opriş a subliniat cu numărul de urgenţă 112 este în slujba cetăţeanului şi notorietatea serviciului de urgenţă din România este extrem de ridicată.
Reprezentantul STS a menţionat că peste 4,5 milioane de apeluri în 2010 au venit prin reţeaua Vodafone şi aproape 90% s-au dat de pe cartele fără identitate, dintre care 80% nejustificate.

Subsecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii dr. Raed Arafat a accentuat şi el importanţa numărului de urgenţă 112 şi a acordării primului-ajutor pentru salvarea de vieţi, referindu-se la faptul că glumele care se fac la 112 pot duce la întârzieri în a salva o viaţă.
El a mai spus că trebuie să existe o colaborare şi o intersectare clară în ceea ce priveşte serviciile de urgenţă.

În ceea ce priveşte acordarea primului-ajutor şi utilizarea numărului de urgenţă 112, va trebui să se ajungă la un moment dat să se facă educaţie în rândul copiilor prin intermediul profesorilor, a apreciat Raed Arafat.
”Sper ca populaţia să înveţe gesturile simple pentru acordarea primului-ajutor pe care această campanie le promovează”, a adăugat subsecretarul de stat.
Sistemul naţional unic pentru apel de urgenţă 112 a fost lansat în aprilie 2005 şi este administrat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. La acest număr se înregistrează zilnic aproximativ 85.000 de apeluri la nivel naţional. Serviciile disponibile la numărul de urgenţă 112 sunt Poliţia, ISU, SMURD, Ambulanţa, Jandarmeria, MAI, SRI, SPP, ROMATSA şi Salvamont.
În primele opt luni ale acestui an numărul de urgenţă 112 a fost apelat de 12,5 milioane de ori la nivel naţional, din care 73% au fost apeluri care anunţau urgenţe false. În Bucureşti, în perioada ianuarie-august 2011 au fost înregistrate 1,2 milioane de apeluri, dintre care 55,6% au fost false urgenţe.

Campania lansată joi pune la dispoziţie pe site-ul său www.salvez.ro informaţii despre acordarea primului-ajutor. Persoanele interesate să înveţe măsurile de prim-ajutor se pot înscrie pentru a participa gratuit la cursurile susţinute de paramedicii SMURD în oraşele Bucureşti, Craiova, Târgu Mureş, Târgovişte, Piatra Neamţ şi Sibiu.
În aceste oraşe se vor desfăşura mai mult de 50 de cursuri de prim-ajutor special concepute pentru elevi şi studenţi.