/Bogdan Balaci: Romania trebuie sa se concentreze si sa profite de punctele ei tari, iar IT-ul este un punct tare

Bogdan Balaci: Romania trebuie sa se concentreze si sa profite de punctele ei tari, iar IT-ul este un punct tare

Directorul general al IBM, Bogdan Balaci, membru în Board-ul Camerei de Comerţ Americane în România (AmCham), vorbeşte într-un interviu acordat AGERPRES despre evoluţia pieţei de IT, despre “punctele tari” pe care le are România la acest capitol, dar şi despre proiectele recente de investiţii ale companiei IBM.
De asemenea, vorbeşte despre domeniile prioritare unde ar trebui implementat conceptul de e-Guvernare.

AGERPRES: Cum vedeţi evoluţia economică a României din punct de vedere al investitorilor, al membrilor AmCham?
Bogdan Balaci: Evident, o vedem în mod pozitiv. Cu toţii sperăm că România va ieşi cât mai curând din această criză economică. Aş putea să vă spun, din perspectiva industriei de IT, că aceasta a fost, poate, mai puţin afectată decât celelalte industrii şi asta se dovedeşte şi prin investiţiile pe care companiile de IT le-au făcut în continuare în România în aceşti doi ani de criză. Cred că asta demonstrează că zona de IT este un punct tare al nostru şi, în momentul în care ai un punct tare, care înseamnă în primul rând capabilităţile pe care le poţi găsi în România în ceea ce priveşte IT-ul, plus capabilităţile lingvistice – foarte important faptul că poţi găsi uşor în România utilizatori de IT care pot vorbi engleză, franceză, spaniolă, germană, maghiară, lucruri pe care le găseşti mai greu în alte ţări din Europa – acest lucru până la urmă are valoare şi valoarea se degradează foarte greu chiar şi în situaţii de criză. Drept demonstraţie, chiar dacă piaţa de IT nu a crescut în aceşti doi ani de criză, ea a fost mai puţin afectată din punct de vedere al resurselor umane, pentru că toate firmele importante au, practic, centre de suport, centre pentru dezvoltare aici, în România, care lucrează pentru Europa. Şi, ceea ce am observat, să zicem cu bucurie, a fost că în această perioadă de criză diverse ţări au fost în anumite momente în criză şi cererea din aceste state a scăzut. Dar vârful crizei nu s-a manifestat în acelaşi timp în toate ţările şi atunci am reuşit nu numai să menţinem numărul de oameni, dar chiar să-l creştem în a oferi servicii la nivel european, chiar dacă piaţa din România în aceşti doi ani nu a crescut şi nu a avut o cerinţă mai mare sau suplimentară. Ca lecţie pe care am învăţat-o din acest lucru este că trebuie să ne concentrăm şi să profităm de punctele noastre tari, iar acesta este un punct tare al României.

AGERPRES: Care credeţi că va fi evoluţia pieţei de IT?
Bogdan Balaci: Este foarte dificil de spus, pentru că părerile specialiştilor sunt foarte împărţite, pornind de la flat – de la stagnare -, până la plus 15%, plus 18%, creştere a pieţei de IT pentru 2011.
Părerea mea este că suntem într-o zonă destul de greu predictibilă în momentul de faţă din punct de vedere statistic. Este clar că lucrurile încep să se mişte. În sectorul privat reîncep investiţiile, simţim acest lucru. Este adevărat că toate aceste investiţii se fac în continuare pe baza unor business-tease-uri foarte solide, pe termen lung – aceasta e o schimbare pe care criza a adus-o şi cred că va rămâne mult timp pe piaţă. Business-ul nemaicrescând foarte mult, ca în perioada dinaintea crizei, investiţiile nu mai sunt focalizate asupra captării acestei creşteri, ci asupra eficientizării şi, atunci, toate deciziile sunt luate pe baza unor business-tease-uri foarte detaliate, care se întind pe 3-5 ani. Asta este o schimbare care va rămâne, cred, pentru mult timp, dar proiectele încep să apară.
În sectorul public, vectorul cel mai important financiar rămân fondurile europene. Aici, România nu stă grozav la nivel global. Zona de IT aş spune că stă mai bine decât alte industrii – este adevărat, poate nici nu este, din punct de vedere al întregii sumei, una dintre cele mai semnificative. Însă noi, AmCham, vom continua să fim un partener al Guvernului, al instituţiilor guvernamentale, pentru a veni cu idei, cu know-how, să ajutăm România să atragă mai multe fonduri europene în toate domeniile. Din această perspectivă, începând din acest an, în AmCham avem un nou comitet care se numeşte Comitetul pentru atragerea fondurilor Uniunii Europene. Deci, îl vedem ca pe un element extrem de important pentru finanţarea domeniului public, unde sunt foarte multe lucruri de făcut.

AGERPRES: Aveţi semnale despre posibile investiţii noi în această piaţă?
Bogdan Balaci: Ceea ce pot să vă spun este din perspectiva IBM. Noi, anul trecut, am investit într-un centru de date. În septembrie, am cumpărat centrul de date Petrom – OMV, care strânge cele mai multe noi centre de date din Europa. Nu pot să vă spun cât am investit, dar a fost o investiţie semnificativă.
De asemenea, am semnat cu Guvernul un Memorandum cu privire la posibilitatea unei investiţii în domeniul cercetării fundamentale, locaţia posibilă fiind la Târgu Mureş. Investiţia este, practic, la nivel de Memorandum, care este un document de intenţie. Urmează să definitivăm cu autorităţile locale din zonă care sunt domeniile de cercetare pe care ne vom focaliza. Acestea sunt nişte exemple. Cu siguranţă, şi celelalte companii au propriile lor iniţiative de investiţie, iar cât timp acest IT&C rămâne un punct tare pentru România cred că investiţiile vor continua.

AGERPRES: Ce măsuri credeţi că ar trebui luate pentru dezvoltarea/sprijinirea acestui sector?
Bogdan Balaci: Noi, AmCham, întotdeauna am fost parteneri şi continuăm să fim parteneri în optimizarea legislaţiei proceselor, procedurilor. Sectorul de IT&C din România este un sector destul de matur şi nu are nevoie de ajutor financiar.
Dar, de exemplu, scutirea de impozit în sector, care încă există, a fost un element esenţial în stabilirea acestor centre de către toate companiile de IT din România. Să vă dau un exemplu: avem foarte mulţi colegi care, imediat după Revoluţie, au emigrat în special în Canada – a fost acea nebunie a emigrărilor în ceea ce priveşte creierele, foarte mulţi oameni, în special din domeniul tehnic, au emigrat în Canada şi foarte mulţi în ultimii ani s-au întors în România pentru că standardul de viaţă de aici s-a apropiat cu ceea ce trăiau acolo. În plus, aici aveau prietenii, familia şi atunci le-a fost mult mai confortabil să se întoarcă. Deci, avem cazuri – şi la fel şi în celelalte companii de IT – de oameni care s-au întors să lucreze aici. Şi sunt oameni care lucrează – cred că am putut să folosim globalizarea într-un mod pozitiv – în sensul că avem oameni care lucrează din România pentru proiecte în Germania, în Franţa sau în alte ţări dezvoltate. Şi asta înseamnă foarte multe lucruri: înseamnă că România exportă servicii, oamenii stau aici, iau salarii, plătesc impozite, firmele plătesc impozit, deci totul duce la un ‘cerc vicios’ în dezvoltarea societăţii.
Deci, în acest domeniu, cred că noi vorbim mai mult despre optimizări ale legislaţiei. Legislaţia este relativ aliniată cu cea a UE, cu legislaţiile din ţările dezvoltate. Probabil că o optimizare în procesele de achiziţie publică ar fi benefică, în sensul definirii mai clare a competenţelor diverselor structuri sau infrastructuri care au rol în procesul destul de birocratic al accesării fondurilor europene.

AGERPRES: În domeniul e-Guvernării, care este etapa în care se află România şi ce măsuri ar trebui luate de către autorităţi?
Bogdan Balaci: În acest domeniu România se află, aş spune, la început. S-au luat nişte măsuri utile, se încearcă crearea unei strategii de guvernare la nivel naţional, ceea ce este un lucru foarte bun. Cred că Guvernul trebuie să asigure un cadru legislativ, transparenţa, claritatea şi implementarea proceselor de interoperabilitate şi standardizare, astfel încât fiecare agenţie guvernamentală, fiecare minister să poată să-şi dezvolte propriile proiecte, dar într-un sistem care să dea posibilitatea acestei interoperabilităţi, să fim siguri că sistemele pot comunica între ele, că putem folosi date dintr-un sistem într-altul şi putem, la un moment dat, analiza date din toate aceste sisteme eterogene. Pentru că nu vom avea niciodată şi nu există nicăieri în lume un sistem care să facă totul. Deci, aici văd rolul în continuare al Guvernului, cel al implicării în legislaţie, claritate, standardizare, interoperabilitate.

AGERPRES: IBM are soluţii pentru e-Guvernare pe care să le ofere Executivului?
Bogdan Balaci: Sunt foarte multe soluţii în ceea ce priveşte fiecare industrie. Cred că priorităţile principale în momentul de faţă sunt în domeniul taxelor – şi aici vorbim despre sisteme electronice de colectare a taxelor, care să crească gradul de colectare a taxelor la buget. Evident, avem soluţii în acest domeniu. Credem că este foarte important, fiindcă un astfel de sistem credem că se poate autofinanţa, bazat pe experienţa din alte ţări. Deci, creşterea gradului de colectare poate aduce la buget sume semnificative, mult mai mari decât investiţia în sistemul informatic.
A doua prioritate pentru e-Guvernare este cea în domeniul sănătăţii. În afară de proiectul care este în momentul de faţă la Casa de Sănătate, mai sunt alte proiecte ce se află în diverse stadii de viaţă, unele care vor fi finanţate cu fonduri europene – şi vorbim aici despre cardul de sănătate, despre fişa pacientului, despre prescripţia electronică. În momentul în care aceste sisteme vor fi implementate şi funcţionale, evident, vor aduce beneficii atât financiare, cât şi directe cetăţeanului, pentru o viaţă mai bună.

AGERPRES: Puteţi estima nişte costuri pentru a pune acest concept la punct?
Bogdan Balaci: Este greu de spus, pentru că aceste costuri pot varia foarte mult, în funcţie de ceea ce vrei să faci. Este foarte important să ai o strategie, iar apoi poţi să o implementezi şi în paşi. Şi, iarăşi, este foarte important să te concentrezi pe ceea ce noi numim Quick Quiz, adică victorie rapidă. Una dintre greşelile care se fac în general în IT este aceea că îţi propui să faci un sistem mamut dintr-o dată, care durează ani de zile, care este complicat de implementat. Credem că o abordare în trepte, la care fiecare treaptă sau fiecare bornă de marcaj să aducă nişte beneficii palpabile este utilă nu numai pentru imaginea publică, cât şi, până la urmă, pentru sentimentul de satisfacţie pe care îl are fiecare om. Este foarte dificil să implementezi un sistem care durează cinci ani să îl implementezi. Trebuie ca într-un an, de exemplu, lumea să vadă nişte beneficii, să se simtă succesul. Cred că cel mai important factor motivaţional este succesul.